.
TRENČÍN. Kedysi priechodná chodba pred kanceláriou primátora Branislava Cellera zostala uzavretá. Pred zamknutými dverami pribudlo bezpečnostné zariadenie a zvonček. Cez chodbu prejdú len ohlásené návštevy, zvoniť musí aj väčšina zamestnancov úradu. Radnica však tvrdí, že primátora od ľudí neizolovali.
„Na Mestskom úrade v Trenčíne v minulosti neexistoval systém evidencie návštevníkov. Stávalo sa, že doslova blúdili po úrade, kým našli čo potrebovali. Dnes sme zaviedli elektornický systém kontroly," povedala Jana Marková z kancelárie primátora. Mesto zavedenie nového systému, ktorý zamestnancov eviduje podľa odtlačku prsta, odôvodňuje aj bezpečnosťou. „V prípade požiaru musíme vedieť, koľko ľudí sa v budove nachádza a kde," povedala Marková.
Zamestnancov viac kontrolujú
Pred zavedením nového systému, ktorý mesto stál 6300 eur, používali na úrade čipové karty. Niektorí zamestnanci ich však zneužívali a prehľad o dochádzke nebol presný. „Karta bola prenosná, ale prst vám nikto nezoberie. Dnes máme podrobný prehľad o zamestnancoch, kedy opúšťajú pracovisko a z akého dôvodu," vysvetľuje Marková.
To, že s kontrolou to na meste myslia vážne, potvrdzuje aj príkaz prednostu. Ten určuje režim prevádzky elektronického uzamykania chodieb. V ňom sa okrem iného hovorí, že všetci zamestnanci úradu sa budú pohybovať po budove a otvárať elektornické zámky prostredníctvom odtlačkov prstov „s výnimkou chodby pred kanceláriou primátora".
Smernica určuje aj náhradnú trasu, ktorú majú zamestnanci použiť, aby sa nepriechodnej chodbe vyhli. „Na prechod od hlavného vchodu do zadnej časti budovy budú využívané priestory Klientskeho centra, resp. chodby na druhom poschodí budovy a výťahu," píše sa v nariadení.
Dvere otvoria len vyvolení
Počas zasadania mestského zastupiteľstva, mestskej rady a z príkazu primátora a prednostu, môže byť elektornické zabezpečenie výnimočne vypnuté. Prednosta určil aj 16 zamestnancov, ktorých odtlačok dokáže primátorskú chodbu odomknúť. Okrem samotného primátora a zamestnancov jeho kancelárie, má tie správne odtlačky aj náčelník mestskej polície, matrikár, zapisovateľ, dlhodobo uvoľnený poslanec či asistent dlhodobo uvoľneného poslanca. Napriek prísnemu režimu Marková tvrdí, že stretnúť sa s primátorom nie je problém.
Stretnutie s primátorom do dvoch týždňov
Elektornické zámky nainštalovali podľa Markovej na tie chodby, kde je predpoklad, že nebude chodiť veľa ľudí. Niektorí Trenčania to však nepovažujú za najlepšie riešenie.
„Niečo také pred kanceláriu primátora nepatrí. Mestský úrad je verejná inštitúcia, takže by mala byť prístupná pre každého," povedal Peter Liška.
„Slušne sa patrí zazvoniť, tak to tam asi patrí. Nech mu ľudia zvonia, aby vedel že majú o neho záujem," povedal s dávkou irónie Eugen.
Viac na bezpečnosť primátora ako na jeho prístupnosť berie ohľad Iveta Dubinová. „Môžu sa tam vyskytnúť všelijakí ľudia. Je verejný činiteľ a mal by byť chránený," povedala.
Zamknuté dvere samé o sebe neprekážajú ani Ivanovi Rončákovi z Transparency International. „Dôležité je to, aby bol nejakým spôsobom zabezpečený kontakt primátora s občanmi. Malo by to byť čo najjednoduchšie a najprístupnejšie pre každého občana," povedal Rončák. Trenčania si s primátorom musia dohodnúť stretnutie najprv telefonicky, cez jeho asistenta či sekretárku.
„Nejdeme cestou iných miest, kde majú raz do mesiaca vyčlenený čas pre verejnosť. Človek nám zavolá alebo príde osobne a my sa ho snažíme zaradiť na najbližší voľný termín," povedala Marková. Čakacia doba na stretnutie s Cellerom je podľa nej jeden až dva týždne.
„Snažíme sa to vybaviť čo najrýchlejšie, zisťujeme aj dôvod stretnutia, aby sme vedeli zabezpečiť konkrétneho pracovníka," povedala Marková. Tento postup schvaľuje aj Rončák. Dôležité však podľa neho je, aby človek mohol povedať svoj názor na výkon samosprávy aj na voľnom fóre, prípadne bez predchádzajúceho ohlásenia.