TRENČÍN. V posledných dňoch volebného obdobia musí súčasné vedenie Trenčína vysvetľovať najmä zlú finančnú situáciu mesta. Nedávna analýza Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy zaradila Trenčín na tretie miesto v zadlženosti z dvadsiatky najväčších miest. Dvaja mestskí poslanci a novinárka, ktorí na zlé hospodárenie mesta upozorňovali v článku, si našli poškodené autá.
Primátor Trenčína Branislav Celler (SDKÚ) analýzu spochybňuje. „Za rovnaké obdobie ako hodnotilo mesto INEKO, sme dostali najlepší možný rating. Áno, mesto čerpá úvery, čo je známka toho, že banky dobre hodnotia našu ekonomiku.“ Útoky na kritikov dôrazne odmieta.
Zadebnený úrad
Mesto Trenčín
počet obyvateľov: 55 808
rozloha: 8 199,70 hektára
nezamestnanosť (okres): 7,64 %
priemerná mzda za 4. štvrťrok 2009 (okres Trenčín): 814,58 eura
počet poslancov: 25
koalície na poslancov: KDHHZDS, SDKÚMost-Híd,
Rozpočet mesta na rok 2010:
príjmy: 49 537 675 eur najväčšie výdavky – na školstvo 14 401 350 eur
Štyri roky musel Celler čeliť najmä výčitkám, že mestský úrad zatvoril občanom. Príznačné bolo rozhodnutie zabezpečiť chodby s kanceláriami vedenia mesta snímačom odtlačkov prstov.
Úrad na ochranu osobných údajov mestu neskôr uložil pokutu tritisíc eur za zneužívanie biometrických údajov.
Referendum o výstavbe Auparku v centre vyhlásil úrad v deň, keď Celler podpísal zmluvu o predaji pozemkov. Termín hlasovania určil na čas dovoleniek.
Neúspešné bolo aj pre prístup Smeru, ktorý ho podnietil, ale neskôr naň pozabudol.
Slabú komunikáciu s obyvateľmi potvrdil aj septembrový prieskum Transparency International, ktorá hodnotila otvorenosť samospráv k obyvateľom v stovke miest. Trenčín skončil štyridsiaty ako najhoršie krajské mesto. Po upozornení aktivistu Norberta Brázdu na zavádzajúce odpovede mesta Transparency pripustila, že Trenčín mal skončiť ešte horšie.
Vážnou výhradou primátorových oponentov je aj spôsob riadenia úradu a personálne rozhodnutia. Pravicová koalícia SDKÚ a KDH sa po voľbách spojila s HZDS, aby sa udržala pri moci. HZDS na oplátku získalo kreslá viceprimátorov, obe obsadili ľudia bez vysokej školy. Prvým viceprimátorom krajského mesta sa stal 26-ročný v politike neskúsený Tomáš Vaňo, ktorý externe študuje.
V týchto voľbách sú už SDKÚ a HZDS opäť súpermi. Koalíciu s Mečiarovým hnutím tentoraz vytvorilo len KDH.
Najzávažnejším príznakom uzatvorenia mesta je však podľa Cellerovho protikandidáta Richarda Rybníčka (nezávislý) spôsob riadenia úradu. „O meste rozhoduje primátor a pár vyvolených podnikateľov,“ tvrdí.
Napríklad mestskú plaváreň poslanci zverili spoločnosti IB Správcovská, ktorá vznikla len chvíľu predtým. Firmu založil 22-ročný Ivan Pĺžik, ktorý má blízko k poslancovi za SDKÚ Branislavovi Zubričaňákovi.
Pĺžik podniká v budove, kde má Zubričaňák reštauráciu. Budova patrí spoločnosti Eres, ktorej šéfuje Zubričaňákov otec a roky v nej pôsobil aj ďalší mestský poslanec za SDKÚ Jozef Mertan.
Eresu mesto pred niekoľkými rokmi odkleplo aj vykurovanie mestských budov.
Symbol chcú zrušiť
Zmluvu s IB Správcovskou poslanci na včerajšom búrlivom zasadaní navrhli primátorovi vypovedať, oficiálnym dôvodom je dlžoba firmy voči Sociálnej poisťovni.
Primátor a poslanci SDKÚ zastupiteľstvo predčasne opustili.
Celler považuje uplynulé štyri roky za úspešné, najmä pre nové pracovné miesta.
Do mesta mieri výrobca LCD obrazoviek AU Optronics, ktorý mieni zamestnať až 3300 ľudí. „V kríze sme ekonomickú situáciu mesta zvládli tak, že to bežní obyvatelia vôbec nepocítili. Stačí sa pozrieť okolo na iné samosprávy, ktoré nemôžu ani čerpať fondy EÚ, nesvietia, nekosia, nemajú na platy učiteľov,“ bilancuje.
Dopravný lievik v centre Trenčína výstavba ešte zúži
Doprava v Trenčíne aj napriek sľubom spred štyroch rokov kolabuje.
TRENČÍN. Nový cestný most. To je najhorúcejší problém Trenčína, zhodujú sa kandidáti na primátora krajského mesta. Odlišný majú iba uhol pohľadu.
Dopravné zápchy na jedinom cestnom moste v meste, ktorým zároveň vedie medzinárodný ťah, sú rutinou. Denne po ňom prejde takmer 30-tisíc áut.
Ak na moste či v jeho blízkosti dôjde k nehode, doprava v meste je paralyzovaná, problém prejsť z jednej časti mesta do druhej majú aj záchranári. Najbližšie premostenia rieky sú až pri deväť kilometrov vzdialených Bierovciach na juhu alebo trinásť kilometrov vzdialenej Dubnici na severe.
Roky odkladov
Výstavba druhého mosta sa pritom pripravuje už roky. Diaľničný privádzač do Trenčína končí takmer vo Váhu. Most, ktorý má byť úvodnou etapou výstavby takzvaného juhovýchodného obchvatu mesta, sa mal začať stavať už v roku 2006, primátor Branislav Celler ho Trenčanom sľuboval už v kampani pred štyrmi rokmi.
Termín výstavby sa však už niekoľkokrát posúval. Naposledy po chybe Slovenskej správy ciest, ktorá musela zrušiť súťaž. Najnovšie je začiatok prác ohlásený na jar 2011, dokončený by mal byť do konca roka 2013.
Celler prípravu výstavby mosta označuje za jeden zo svojich úspechov, hoci meškanie priznáva. „Nie je to však chyba mesta. Verím, že spojením na súčasnú vládu budeme úspešní v jeho dokončení,“ vraví.
Jeho protikandiát Ján Krátky z KDH si, naopak, myslí, že dôvodom neustáleho odsúvania výstavby je „zlyhanie komunikácie mesta s ministerstvom dopravy a správou ciest“.
Bagre v centre
Primátorovi oponenti upozorňujú aj na hroziaci kolaps dopravy v centre. „Katastrofálnu situáciu ešte zhorší Aupark, ak nedôjde k jeho racionálnej lokalizácii,“ vraví kandidát Smeru Ľubomír Žabár.
Mesto práve na zjazde z mosta povolilo výstavbu nákupno-zábavného centra, ktorá má začať už budúci rok a vyžiada si rozsiahlu prestavbu križovatiek. V rovnakom čase plánujú ŽSR prekladať v centre mesta aj železničnú trať, pri ktorej budú musieť postaviť nový železničný most a vybudovať podjazdy a podchody.
Trenčín je navyše jediným krajským mestom bez cyklotrás, úplne chýbajú aj miesta pre in-line korčuliarov.
(mp)
Čo bude Vašou prioritou, ak budete zvolený za primátora?
Branislav Celler, 43 rokov, primátor,koalícia SDKÚ a Most-Híd
Doprava a most sú prioritou číslo jeden. Ale je to ako z múdrosti o troch grošoch - jeden vrátiť seniorom - budovať nové centrá, penzióny. Druhý investovať do budúcnosti - to sú rozvojové projekty, ale hlavne deti. Školstvo má podporu ako v máloktorom inom meste. Tretí groš dáme do lepšieho života Trenčanov- nové chodníky, zeleň, zázemie pre komunitnú činnosť, poriadok a bezpečnosť."
Ján Krátky, 57 rokov, ekonóm, koalícia KDH, HZDS
Zasadím sa za urýchlené výstavby nového mosta, prijmem opatrenia na zníženie dlhu mesta, budem budovať bezpečné a čisté mesto. Ostatné podľa volebného programu.
Jaroslav Olah, 50 rokov, živnostník, nezávislý kandidát
Sfunkčniť a zjednodušiť samosprávu mesta v prospech Trenčanov. Pomocou schopností, ktoré mám, fungujú v Trenčíne viaceré subjekty, či už v živote občianskom, spoločenskom, alebo podnikaní. Je pre mňa samozrejmosťou slúžiť druhým ľuďom. Pritom sa musíme správať transparentne, hospodárne, hľadať riešenia problémov a zároveň myslieť aj na budúcnosť. To musí platiť aj v samospráve mesta. Garantom týchto hodnôt musí byť primátor.
Pavel Poljovka, 63 rokov, advokát,nezávislý kandidát
a) Okamžité skonsolidovanie mestských financií, I. kvartál 2011 začať pozitívnou sínusoidou.
b) Komplexná prestavba a výstavba dopravných komunikácií a infraštruktúry.
c) Vybudujeme dôstojný domov dôchodcov a mestské divadlo.
d) Vytvorím team odborníkov, ktorí na zveľadenie mesta, zabezpečia financie z nórskych grandov a európskych fondov, vytvoríme 600 nových pracovných miest.
e) Zmeny v riadení mesta, postupný prechod na švédsky model.
Richard Rybníček,40 rokov, podnikateľ, nezávislý kandidát
Prioritou bude ozdraviť manažment a chod mesta, financií, zmlúv, ale aj vzťahov v meste. Práve chyby vo vedení mesta, ale aj politikárčenie odsunulo projekty (doprava, most), také dôležité pre mesto, do neznáma.
Ľubomír Žabár, 53 rokov, podnikateľ,Smer
Mojou prioritou je sprehľadniť a zlacniť činnosť mesta tak, aby nedochádzala k jeho ďalšiemu zadlžovaniu. Výška dlhu na jedného obyvateľa v našom meste je skutočne neúnosná. Rovnako dôležitá je transparentnosť v činnosti úradu. Nulový klientelizmus. Mesto bude slúžiť ľuďom a nie investorom. Všetko pre človeka. Trenčín bude moderným mestom.