Na električku nie sú peniaze

Pre štát je prevádzka električky stratová, najskôr plánoval iba redukovať spoje, teraz ju chce privatizovať. Súkromný prevádzkovateľ súhlasí, chce však vedieť, kto to bude platiť.

Električka premáva už viac ako sto rokovElektrička premáva už viac ako sto rokov (Zdroj: ĽUBOSLAVA SEDLÁKOVÁ)

TRENČIANSKE TEPLICE. Električke, ktorá premáva po trati z Trenčianskej Teplej do Teplíc už viac ako sto rokov, hrozilo zrušenie v poslednom desaťročí niekoľkokrát. Pre jej stratovú prevádzku Železničná spoločnosť Slovensko plánovala zredukovať časť spojov. Napokon sa do zoznamu, o ktorom rokovala vláda, ani nedostala. Podľa primátora Teplíc Štefana Škultétyho sa neoficiálne dozvedeli, že trať bude privatizovaná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Toto rozhodnutie pokladám za nekorektné a v rozpore s uznesením vlády. Mali sme spoločné jednania a koncom februára nám oznámili, že sa ruší polovica spojov, ale v uznesení vlády sa vôbec nehovorí o rušení spojov. Táto trať tam vôbec nie je," hovorí Škultéty. Zmena vo vlastníctve má nastať už od 1. mája, primátor sa obáva ukončenia premávky, čo by znamenalo likvidáciu železnice. „Keď sa zastaví premávka, hrozí riziko rozkradnutia."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vypustia niektoré spoje

Zámer privatizácie potvrdil aj hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay. „Trať bola zaradená do redukcie, ale záujem o prevádzkovanie prejavil súkromný subjekt. Nemá však ešte všetky potrebné náležitosti vybavené, takže dopravu nezastavíme a budem prevádzkovať naďalej. Niektoré spoje sa vypustia a takto to bude dovtedy, kým to súkromník neprevezme," povedal hovorca.

Tým súkromníkom by mala byť organizácia, ktorá spravuje už dvadsať rokov čiernohronskú železnicu v Čiernom Balogu. Ako hovorí jej riaditeľ Aleš Bílek, záujem majú a mohli by ju prevziať aj hneď. Chcú však vedieť, kto bude platiť prepravu vo verejnom záujme. Električka totiž vozí nielen turistov, ale prevažne domácich obyvateľom. „Všetko stojí a padá na tom, ako sa bude železnica financovať. My ju vieme technicky a organizačne zvládnuť, ale každá železnica, ak má robiť dopravnú obslužnosť, tak si na seba nezarobí. Rokujeme so starostami, oslovujeme kraj a snažíme sa vytvoriť nejaký finančný model, ktorý by umožnil železnicu ďalej prevádzkovať," povedal Bílek.

SkryťVypnúť reklamu

Osud električky bol témou viacerých rokovaní medzi Železničnou spoločnosťou, regionálnymi samosprávami i možným budúcim prevádzkovateľom. V otázkach financovania nemá stále jasno ani župa. „Neviem si ekonomicky predstaviť zabezpečenie takýchto tratí," hovorí predseda trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček

Nie je to atrakcia

Ako vysvetľuje, prevzatie regionálnych tratí, podľa vyjadrenia štátu, by pre župu znamenal podobný náklad ako zabezpečenie dopravy z verejného záujmu autobusovou dopravou, čo pred pár rokmi predstavovalo čiastku desať miliónov eur. „My sa tomu bránime, lebo nie je jasné financovanie. Peniaze z podielových daní a dane z motorových vozidiel nám horko ťažko stačia na údržbu ciest a na zabezpečenie autobusovej dopravy."

SkryťVypnúť reklamu

Naviac pripomína, že železnička Čierny Balog funguje skôr ako atrakcia, kým elektrická trať Teplá - Teplice slúži občanom. „Bola v nie dávnom období rekonštruovaná a bolo tam investovaných dosť veľa peňazí na to, aby sme s ňou takto ľahkovážne nakladali."

Bílek vyzdvihuje model, ktorý funguje v Čiernom Balogu. Tam je majiteľom železnice záujmové združenie obcí. Proti takémuto riešeniu nie sú Trenčianske Teplice, ale ako upozorňuje primátor, v súčasnom ekonomickom stave, v akom sa samosprávy nachádzajú, je to proces trvajúci aj trištvrte roka, kým sa spracujú analýzy, vyriešia všetky vlastnícke záležitosti a pripravia zmluvy. „Sme pripravení rokovať o prevodu majetku na mesto alebo obec Trenčianska Teplá, ale táto trať má za niekoľko dní končiť, a riešenie tak rýchlo nedokážeme nájsť," konštatuje Škultéty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 555
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 496
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 4 337
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 072
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 781
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 153
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 930
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 889
  1. Martin Škopec Antal: Slovensko nepotrebuje svojho druhého Dzurindu
  2. Milan Hutera: Výstava Tutanchamón opäť odhaľuje poklady mladého faraóna
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  4. Soňa Fröhlichová: Cappadocia – poďme spolu lietať do tureckej rozprávky
  5. Martin Fronk: Talianske mesto, ktoré vonia po víne, histórii a horách
  6. Štefan Šturdzík: Politici sa navzájom obviňujú , kto má väčšiu vinu.Ale ani jeden nepredstavil víziu , pre budúcnosť tejto krajiny. To nahráva krajnej pravici.
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Juraj Sališ: Sú Francúzi lepší ako my?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 235
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 226
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 432
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 133
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 986
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 236
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 032
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 992
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

S drogami obchodovala minimálne od roku 2022.


Počet predaných automobilov na sekundárnom trhu sa v deviatom mesiaci medziročne zvýšil o 0,7 percenta na 41 726 kusov.


Laboratórium udržateľnej módy prinieslo do Moravského Lieskového výstavu o móde z iného pohľadu.


Miloš Krištof s meračmi radónu (na stole).

Merače nainštalujú i na iných miestach.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu