Letecký deň v Slávnici premenil nebo na krajinu odvážnych pilotov

Letecký deň v Slávnici priniesol 7. septembra všetkým priaznivcom letectva zážitky, pri ktorých tuhla krv v žilách.

Na oblohe sa odohrávali letecké boje z čias 1. svetovej vojny.Na oblohe sa odohrávali letecké boje z čias 1. svetovej vojny. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

Letecký deň v Slávnici priniesol 7. septembra všetkým priaznivcom letectva zážitky, pri ktorých tuhla krv v žilách

SLÁVNICA/DUBNICA NAD VÁHOM. Množstvo lietadiel a vrtuľníkov, ktoré písali históriu i súčasnosť leteckej techniky na našej planéte okorenilo celodenný sviatok letectva. Ten zorganizoval Aeroklub z Dubnice nad Váhom. Nechýbali na ňom ani leteckí a raketoví modelári, zlaňovanie kukláčov z helikoptéry, viacnásobný prelet prezidentského špeciálu iba pár metrov nad hlavami divákov, či na oblohe sa odohrávajúce „retroboje“ historických lietadiel z čias 1. a 2. svetovej vojny. Bonbónikom bolo aj otvorenie Múzea historických lietadiel a akrobatická šou svetovej hviezdy Zoltána Veresa z Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Modely lietadiel dokážu neuveriteľné

Letecký deň odštartovali modelári, ktorí so zmenšeninami lietadiel, rakiet i vrtuľníkov predviedli na oblohe akrobatické prvky, ktoré onedlho na oblohe realizovali skutočné lietadlá. Ozdobou prehliadky bol viacnásobný medailista majstrovstiev sveta i Európy Dubničan Michal Žitňan i sedemdesiatnik Vašek Švach z Valašských Kloboukov. Ten predviedol model amerického akrobatického lietadla Velox.

„Je to model vyrobený z bazového dreva s benzínovým motorom. Váži takmer osem kilogramov a rozpätie krídiel je 220 cm. Sám som ho doma zmontoval,“ povedal Švach, šampión južnej Moravy. Modelárstvu sa venuje už vyše štyridsať rokov, ku koníčku ho pritiahol otec.

„Za tie roky sa technika modelárov neskutočne zlepšila,“ povedal. V začiatkoch o rádiom ovládaných modeloch ani nesníval, neskôr si rádioovládače začal vyrábať sám a moderné modely lietadiel zháňal najmä v Nemecku. „Dnes rádiové ovládanie dosahuje viac ako dva kilometre, akrobatiku však lietame tak na dvesto metrov. Lietadlo mi doteraz neuletelo žiadne, ale kvôli technickým závadám som ich už niekoľko rozbil,“ usmial sa Švach.

SkryťVypnúť reklamu

Dubničan má za sebou vyše tisícpäťsto zoskokov

Po exhibícii modelárov začali klesať k zemi desiatky parašutistov. Dubničan Daniel Cádra je parašutistickou legendou. S padákom nad hlavou sa k zemi počas štyridsiatich rokov aktívnej činnosti zniesol vyše tisícpäťstokrát.

„Parašutizmu sa venujem od roku 1973, k skákaniu ma prilákala túžba adrenalínového zážitku. Skákal som už aj z výšky päť kilometrov,“ vyznal sa Cádra. Po náročnej teoretickej príprave i zvládnutí aerodynamiky sa odhodlal ku skokom, ktoré ho sprevádzajú po celý život.

Ako hovorí, parašutista musí získať návyky, ktoré pri veľkom strese zvládne vykonať automaticky. „Pri prvých skokoch dostáva zabrať najmä psychika, človek je vystresovaný. Potom si organizmus zvykne. Dnes je pre mňa skok z lietadla taký bežný, ako vystúpenie z auta. Treba však skákať často a pravidelne,“ vysvetlil Cádra. Kvalita padákov sa zvyšuje. Kedysi boli dopady veľmi tvrdé.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja mám za sebou sedem výronov. Dnes majú nepriepustné padáky skvelú kĺzavosť i presné riadenie,“ dodal parašutista.

Na oblohe ožili boje prvej svetovej vojny

Neľútostné boje na oblohe, ktoré sa pred sto rokmi skutočne odohrali, predviedli na historických replikách Pavel Vrkoč (51) z Běchyně a Petr Svoboda (41) zo Židovníc.

„Môj Fokker pochádza z roku 1914. Bolo to prvé lietadlo, ktoré malo synchronizovaný guľomet s vrtuľou a mohlo strielať počas jej točenia. Lietali na ňom letci nemeckého cisárskeho letectva. Dolet lietadla s drevenými krídlami bol päťsto kilometrov ,“ prezradil Vrkoč. So svojim kamarátom bojoval na slávnickej oblohe Petr Svoboda na britskom dvojmiestnom dvojplošníku Sopwith.

„Konštruovali sme ho sedemtisíc hodín. Lietadlo od roku 1916 lietalo na fronte najmä vo Francúzsku. Briti ho používali na strategické bombardovanie. Jeho rýchlosť bola 165 km/hodinu,“ povedal pilot Petr Svoboda. Vojnoví piloti bojovali počas leteckých súbojov pred sto rokmi vo výškach okolo štyroch kilometrov. Lietalo sa bez kyslíkových prístrojov častokrát v desaťstupňových mrazoch.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 320
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 677
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 158
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 649
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 122
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 779
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 791
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 636
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (15. - 21.8.1925)
  2. Martin Greguš: Je plat prezidenta Pellegriniho vo výške cca 18 000 eur mesačne primeraný slovenským pomerom?
  3. Milan Removčík: Martinské hole
  4. Jozef Huljak: Ako Trump letí na Aljašku kúpiť mier od Putina
  5. Martin Fronk: Turecký sandžak uprostred Slovenska?
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina si nevyberá no prečo zlyhávajú ľudia, ktorí nám majú s ňou pomáhať bojovať ?
  7. Martin Šuraba: Košická električka #1 (1/2)
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky L.
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 278
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 007
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 10 168
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 727
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 446
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 346
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 020
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 015
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Počas podujatia uzavrú pre dopravu severnú časť ulice.


1
Ilustračné foto.

Platia pre okresy Trenčín, Nové Mesto nad Váhom a Myjava.


Čaká vás víkend plný zliav, zábavy a rodinnej atmosféry.


Ilustračné foto.

Na lesných pozemkoch je zakázané fajčiť alebo používať otvorený oheň.


TASR

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu