Trojica maturantov z Myjavy vyrobila za šesť mesiacov ojedinelé auto, ktoré je zároveň skvelou učebnou pomôckou. Ich vozidlo odkryje záujemcom všetky divy techniky.
MYJAVA. O úspešných mladých konštruktérov sa o pár rokov možno pobijú aj majitelia slávnych automobiliek či konštruktérske tímy formuly 1.
Traja kamaráti zhotovili netradičné auto, ktoré má všetkým študentom zaoberajúcim sa dopravnými prostriedkami a automobilmi detailne predstaviť nielen fungovanie motora.
Pútavý model detailne mapuje aj ostatné činnosti každého spoľahlivého auta. Ak máte problémy s pochopením funkčnosti jednotlivých súčiastok vášho štvorkolesového miláčika, myjavské auto bez kapoty je cestou k odhaleniu všetkých technických záhad.
Auto konštruovali pol roka
Auto pripomínajúce skôr stroj z vedeckofantastického filmu bude už onedlho slúžiť ako učebná pomôcka. Študenti Strednej priemyselnej školy na Myjave si niekoľkomesačnú prácu dokázali medzi sebou rozdeliť.
Devätnásťročný Michal Petráš mal na starosti konštrukciu automobilu a rám, Jakub Naď (19) si zobral do opatery prevodovku, spojku a radenie. „Ja som mal na starosti zase opravu a celú prerábku motora,“ komentoval rozdelenie úloh tretí člen tímu Adam Horváth.
Netradičný automobil vznikal v rukách mladých konštruktérov od septembra 2013. Kamaráti na ňom pracovali spoločne takmer pol roka. „Študenti majú od nás k dispozícii kompletný model osobného auta, v ktorom vidia všetko, čo sa deje pod kapotou. Pohon auta je na elektriku, štartuje sa klasickým kľúčom z automobilu. Naše auto objasňuje činnosť motora, prevodovky, riadenia i radenia rýchlostí,“ povedal Adam.
V prípade, že by chcel na takomto aute niekto jazdiť, stačilo by použiť elektromotor s väčším výkonom.
Súčiastky z Japonska i Českej republiky
Konštrukcia kuriózneho automobilu bola pre trojicu študentov obrovskou výzvou. „Pôvodný motor bol poškodený a museli sme ho do poslednej skrutky rozobrať a urobiť generálku. Najdlhšie nám trvalo spracovanie celého motora a prevodovky.
Konštrukcia sa robila posledná,“ pokračoval Adam Horváth. Auto vzniklo zo súčiastok osobných áut viacerých značiek. Chlapcom s poskytnutím a zabezpečením väčšiny dielcov pomohol Adamov krstný otec.
Zadné brzdy i sedačky sú zo škodovky, motor, predná náprava, kolesá i riadenie sú japonského pôvodu - pochádzajú z rozobratej toyoty.
Zostrojiť auto po prvýkrát už v osemnástich rokoch je ojedinelý kúsok.
„Všetci traja študujeme mechatroniku. Máme vedomosti zo strojníctva, elektroniky i elektrotechniky, technického kreslenia, modelovania i kreslenia v 3D programoch. Inak by sme to nedokázali,“ vysvetlil Adam.
Kuriózne auto odhaľuje zázraky pod kapotou
Na fungujúcom osobnom automobile je netradičné takmer všetko. Narezaný motor z toyoty je poháňaný ďalším elektromotorom. Konštrukcia je prispôsobená budúcemu využitiu v škole. Auto bude pre potreby vyučovania statické a väčšinu času nebude v pohybe.
„Naše auto je predovšetkým učebná pomôcka. Motor má v sebe urobené rezy, aby žiaci dokonale videli priebeh jeho činnosti. Výborne vidno, ako pracujú piesty a ventily. Dá sa to využiť vo výuke vo všetkých ročníkoch na priemyslovke,“ pokračovali tvorcovia.
Na kurióznom výtvore mladých konštruktérov záujemcovia ľahšie pochopia okrem detailne prepacovaného chodu motora aj tvorbu konštrukcie, činnosť prevodovky, či fungovanie mazacej i palivovej sústavy automobilov.
„Na tomto aute sa dá naučiť naozaj všetko, je to ideálna pomôcka pre všetky ročníky. Vidno všetky činnosti motora. Každý ľahko pochopí sanie, expanziu či výtlak,“ dodali maturanti Michal Petráš, Jakub Naď a Adam Horváth.